„Mi a testem nyelve?”

paraszínházi mozgás- és önismereti tréning

A Parastudio Egyesület, a ZUG Színház és Művészeti Tetthely és a Homo Ludens Project közös eseménye

Az érdeklődőhöz:

Átmozgatnád magad tetőtől talpig, de szeretnéd ezt kreatívan, a megszokottól eltérő módon elérni?
Megismernéd a saját tested? Hogyan viselkedik, ha nem feszülnek rá a társadalmi elvárásaok, a mindennapi szituációk, a megfelelések maszkjai? Mit jelent valójában a test őszintesége?
Ha igen a válaszod, akkor hétfőként nálunk a helyed!

Jerzy Grotowski legendás színházi korszakának, az opolei-wrocławi időszaknak egyik jelentős felfedezése volt az ún. IDEOGRAMMÁK megtalálása a színész technikájában.
A tréning ilyen ideogrammákat keres a jelentkezők testen és hangon végzett munkájában, hogy létrejöhessen belőle egy rövid színészi partitúra, mely elemi formában számos képzetet tud előidézni azokból, akik érzékenyek és figyelmesek a jelekre. Jeleken keresztül közös nyelvalkotás, mely egyszerre mesterséges és művészi.

Az ideogrammák a bennünk létező formák keresése. Önmegfigyelés és kifejezőkészség. Kapcsolat a test és hang technikai elemeivel és elemi technikáival. És ennyiben kapcsolat emberek közt is: az egyik mindig formál és kifejez, a másik mindig befogad. Az ideogrammák spontán születnek meg; a rendezésükhöz fegyelem és szabályok kellenek, akár egy nyelvnél.

A workshophoz egyáltalán nem szükséges előzetes színjátékos képzettség, bárki jelentkezhet (17 év felett), az egyetlen fontos dolog a résztvevő aktivitása, nyitottsága, bátorsága, alázata, valamint testének és hangjának őszinte vállalása.
Amire a résztvevőnek szüksége lesz: kényelmes öltözet intenzív mozgáshoz

Tréner: Liszkai Tamás, a Parastudio projektvezetője; színházi workshopokat végzett Wrocławban Rena Mireckánál és Zygmunt Moliknál, a Jerzy Grotowski által irányított Teatr Laboratorium vezető színészeinél; Przemysław Błaszczaknál, a Teatr Zar színész-trénerénél; Mario Biagininél, a Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards művészeti igazgatójánál, ill. Jorge Parente-nál, a Zygmunt Molik által kidolgozott parateátrális Voice and Body Worksession trénerénél. 2005 óta tart amatőr színjátékos workshopokat a Paraliturgikus Kutatások Műhelye (utóbb Parastudio) szervezésében. 2010 óta a wrocławi Grotowski Institute Open Research University elnevezésű programjának kutatója.

A tréning időpontja: minden hétfőn 16:30-tól
Időtartam: 60 perc
Kezdés: 2025. szeptember 15.
Helyszín: ZUG Színház és Művészeti Tetthely [Gyertyámos utca 4., Szeged 6722]

Részvételi díj:
2500 Ft /alkalom
havi bérlet: 8000 Ft/hó (2000 Ft/ alkalom)

Regisztrálj a homoludensproject@gmail.com címen! Várunk sok szeretettel!

Via negativa

– projektfelelős: Szigeti Bálint Barabás és Székhelyi Dániel

Színházi workshop a huszadik század egyik legnagyobb hatású színházrendezője Jerzy Grotowski és vezető színésze Zygmunt Molik parateátrális műhely-koncepciói alapján.

A 'Via Negativa' azt a hozzáállást takarja, miszerint a játék az ember elidegeníthetetlen természete, és alapvetően minden ember képes a közösségként való létezésre, a másokhoz való kreatív kapcsolódásra, csak elnyomja magában.

A lengyel színházi mesterek inspirálta gyakorlatok során fizikai blokkjainkat felfedezve és feloldva eltávolítjuk az ezek mögött rejlő pszichés ellenállást is, hogy mozgásunkat, hangunkat és képzeletünket összehangolva “spontán” tér-improvizációkat hozzunk létre.

A workshop célja ez a “spontaneitásból” létrejövő közösség-tapasztalat, melyen keresztül újra felfedezhetjük az emberi kapcsolódás gyökereit, valamint magának a “spontaneitásnak” a kutatása, mely új alapra helyezheti a természettel és egymással való viszonyunkat.

Megtapasztaljuk
– a gyermeki játszóképesség visszanyerését, formába öntését, felhasználását
– a hang, a testmozgás és a képzelet elválaszthatatlanságát
– saját hangkészletünk egészét
– a reakcióképesség és a csapatjáték drasztikus javulását
– a figyelem és a koncentrációs képesség erősödését.
– a másokhoz való kapcsolódás elkerülhetetlenségét és egy merőben más minőségét.
Azt, amit Zygmunt Molik, a huszadik század egyik legjelentősebb színésztrénere minden miszticizmust mellőzve úgy nevezett, hogy “life with a big L”.