Rituálpedagógia
- projektfelelős: Punk Mária és Zsákai Zsuzsa
A
rituálpedagógia egy ősi/primordiális állapot visszatérésében vizsgálja a
humánum organikus megnyilvánulását. Olyan kontextus megteremtése ez,
amelyben az ember szentje és művésze a hétköznapi életnek, mert többé válik az
emberségét meghatározó értékekben, kifejezésekben átlagos társainál. Benne a
nevelés célja nemcsak egy morális értékrend meghatározásában áll, hanem
globálisan, azaz totálisan az ember magvát érinti.
Kiindulási
pontja Jerzy Grotowski fizikai, vokális és plasztikus tréningje és az erre
épülő színészpedagógia, amelyben a hétköznapi maszkok és sztereotípiák nélküli
őszinte „én” felvállalásával a résztvevő nem karakterizálva játssza el a
szerepét, hanem hitelességre törekszik önmaga személyiségében. Minden emberben
egyaránt léteznek olyan ősi motívumok, amelyeknek lecsupaszított, jelrendszerre
redukált formáját Grotowski az opolei-wrocławi korszakában ideogrammáknak
nevezett el. Ezek az erőteljes testnyelvi és vokális jelek a közösségi
archetípusokat bizonyítják, hogy asszociációkra késztető vokális és
gesztikulált rendszeréből nyerjen kifejezést a szimbólumok, szimulakrumok
nyelvén szóló színészi partitúra. Ezért a rituálpedagógia pszichológiai,
esztétikai alapjai és eszközei: az egyszerűséget és sűrítettséget hordozó
szimulakrumok, az összetett és mély látásmóddal bíró szimbólumok, az
élménygazdagságot és spontaneitást adó utalás, és az átmeneti rítusok
biztosítékai; a mesék és a mítoszok.
A
rituálpedagógia mozgásalapú művészetpedagógia, amely nemcsak a szocializáció
által megerősített és visszaigazolt mozdulatokat, hanem az ember természetes és
nyitott mozgását kutatja a tudat és a tudattalan együttes felépítéséből. Nem
képesség- és készségfejlesztésre törekszik, hanem az egész embert érintő
művészi érzékenység és fogékonyság kialakítására. Egy olyan többletet választ
le a gyermekről, amellyel megtalálhatja teljesen hiteles és őszinte önmagát - a
sablonoktól és sémáktól mentes „én”-jét. A rituálpedagógiában az előadások és a
helyzetgyakorlatok az emberen túlmutató egyetemes problémákat és témákat vetnek
fel, pl. élet, halál, születés, szeretet stb., az összefoglaló és általános
tulajdonságokat hordozó típusok kapcsolatrendszerén keresztül. Rituális
kontextusát az ősi archaikus, vagy távol-keleti hangszerkíséret mellett
megvalósuló mozgásos cselekvések, vokális hangtechnikai gyakorlatok
biztosítják.
ld. még: RITUALPEDAGOGIA.pptx
Gyermekelőadások:
Cantata profana (2011) - gyermek
szereplőkkel
Emese álma (2012, 2013) - gyermek
szereplőkkel
A két cinege (2012) - Mikulás-műsor
felnőtt szereplőkkel
Remus/Romulus (2013) - gyermek
szereplőkkel
Nap, Hold, Csillag megszabadítása
(2013) - utcai performance
gyermek szereplőkkel
Csillagruha (2013, 2014) - mesejáték
felnőtt szereplőkkel
Parsifal (2014) - gyermek
szereplőkkel
Oroszlánfog, nyúlszív (2014) -
gyermek szereplőkkel
A kővé vált királylány (2015) - a
Gál Ferenc Főiskola hallgatóinak
szemináriumi vizsgaelőadása
Napkirályok (2015) - betlehemes
játék gyermek szereplőkkel
Tüzes Tolvaj Tillinkó (2015) -
gyermek szereplőkkel
A tavasz - munkabemutató performance
(2016)
Négy vándor (2016) gyermek
szereplőkkel
A kovács és a sárkány (2016) gyermek
szereplőkkel
A Simple Pageantry - Szolid fényűzés
- karácsonyi játék gyerekeknek.
Összeállította: Glenn A. Hascall,
(2016) gyermek szereplőkkel.
Fabula rata – A tiszta mese-
passiójáték gyermekszereplőkkel (2017)
Mézes medvenyalóka (2017) – gyermek
szereplőkkel
A széttáncolt cipellők (2018) - gyermek szereplőkkel
Bocsond (2019) - gyermek szereplőkkel
Nap, Hold, Csillag megszabadítása (2020) - gyermek szereplőkkel
Rituálpedagógia-tábor:
2012.
július 16-20. Kistelek - Téma: Honfoglalás. Előadás: Emese álma
2013.
július 15-19. Kistelek - Téma: Őselemek: tűz, víz, levegő, föld. Előadás:
Nap, Hold, Csillag megszabadítása – utcai performance
2014.
július 14-18. Kistelek - Téma: Zygmunt Molik testábécé elemei alapján az
állatok törzsfejlődése. Előadás: Oroszlánfog, Nyúlszív
2015.
július 13-17. Kistelek - Téma: A négy évszak váltakozása.
Előadás: Tüzes Tolvaj Tilinkó
2016.
július 11-15. Újszeged - Téma: A négy évszak váltakozása
2016.
július 18-22. Kistelek - Téma: Dinoszauruszok vagy sárkányok. Előadás: A
kovács és a sárkány
2016.
július 25-29. Szeged-Szentmihály - Téma: A négy évszak váltakozása
2017.
július 10-14. Kistelek - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok. Előadás: Mézes
medvenyalóka
2017.
július 17-21. Újszeged - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok
2018.
Július 16-20. Röszke - Téma: Szent Cecília tánca. Előadás: A széttáncolt
cipellők
2019.
Június 24-28. Kunszentmárton - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok
2019.
Július 15-19. Röszke - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok. Előadás:
Bocsond, a kócosbundás medvebocs történetei
2019.
Július 22-26. Kistelek - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok
2020.
Július 20-24. Röszke - Téma: A négy őselem. Előadás: Nap, Hold, Csillag
megszabadítása
Párhuzamos
tanítás a békéscsabai Savio Szent Domonkos Katolikus Általános Iskolában – projektfelelős: Vasas Attiláné Zsákai
Zsuzsa
Vasas Attiláné: tanító és hitoktató, 4 fiú édesanyja, családjával
Békéscsabán él. 4 évvel ezelőtt egy kisteleki drámatábor megismerését követően
kezdett el foglalkozni a rituálpedagógiával a békéscsabai Savio Szent Domonkos
Katolikus Általános Iskola keretei között. Kezdetben csak délelőtt, órarendi
keretekben a legkisebbekkel, majd fokozatosan, szinte felmenő rendszerben a
többi korosztályt is bevonva. A foglalkozások nagy részében alapozó munkát
végeztet járásgyakorlatokkal, testábécé elemekkel, szabad mozgással és a
testet, valamint a hangot felszabadító játékokkal és gyakorlatokkal. A haladó
csoportokat már a mozgás és a hang szimbolikus kifejezésének megismerésével,
komolyabb mozgás- és hangtréning által készíti fel a tanév végi egy-egy
mese-előadásra.
Az iskolai foglalkozásokon kívül a
békéscsabai Jézus Szíve Római Katolikus Plébánia nyári hittantáborai (2015 és
2016) alatt is tartott naponta egy 45 perces rituálpedagógia foglalkozást a
gyerekeknek, mindig a tábor alaptémájához igazodva. Mindkét évben a megismert
módszer alapján a táborzáró szentmise keretében végül bemutatásra került egy
10-15 perces kis előadás.
Tervei között szerepel az eddig
megkezdett munka folytatása és folyamatos elmélyítése: a mindenkori 1.
osztállyal órarendi keretek között, valamint egy fix vagy akár folyamatosan
bővülő és változó összetételű (2-8. osztály) szakkörös csoporttal egy délutáni
időpontban, emellett pedig egy békéscsabai nyári drámatábor megszervezésével is
évről évre.
Előadások:
2015. Az aranypálca
2015. Tetőtől Talpig
(táborzáró előadás)
2016. Az erdei anyóka
2016. Angyalbárányok
2016. Szupermágnes
(táborzáró előadás)
2017. A Világszép úrfi
2018.
A kiskondás
2019.
Napleánya királykisasszony
2022.
Az aranypálca
2023.
Tetőtől Talpig (táborzáró előadás)